KonMari korrastusmeetod – 2. osa

Jätkan KonMari korrastusmeetodiga ning selleks korraks võtan ette raamatud ja paberid. See on kindlasti minu jaoks üks kõige raskem kategooria, kuna olen õppinud dokumendihaldust ja arhiveerimist, siis sellega on kaasnenud soov kõike organiseerida, süstematiseerida ja alles hoida – äkki ju läheb vaja! Tegelikult ei lähe vaja pooltki, mida olen alles hoidnud, ja tõesti, need ei paku mulle ka rõõmu. Seekord viskasin ära siis 3 kotitäit asju!

1. Raamatud
Raamatud on üks peamine asi, mida inimesetel on kõige raskem ära vista ja sorteerida. Minu puhul õnneks aga mitte, kuna mul ei ole kodus väga palju raamatuid ja ma ka ei hoia neist kümne küünega kinni. Töötan ju ise ka raamatute keskel ja saan iga vajaliku teatmeteose endale laenutada! Aga tean inimesi, kellel on kodus meeletus koguses raamatuid, mida mitte keegi ei loe, mille olemasolust ka keegi ei tea, ja need lihtsalt seisavad riiulitel või hoopis kuskil mujal ruumis, kus ka keegi neid kunagi ei näe.

Raamatute korrastamise põhiprobleem aga ei seisne nendest loobumises, vaid selles, kuidas inimesed seda teevad. Kuigi enamasti on raamatud juba ilusti riiulitele asetatud nii, et pealkirjad on ilusti näha, ja võiks ka niimoodi neid sorteerida, siis KonMari meetodi puhul tuleb siiski kõik raamatud oma majapidamisest üles otsida ja ühte kohta maha asetada. Kui raamatuid on väga palju, siis tuleks need enne ära sorteerida teatud kategooriate järgi – see võib otsustamist ja sorteerimist lihtsustada.

Kui olete kõik raamatud põrandale virnadesse ladunud, siis võtke need ükshaaval kätte ja otsustage, kas tahate alles jätta või ära visata, esitades taas küsimuse “Kas see raamat pakub mulle rõõmu?”. Ärge hakake raamatut lugema – see hägustab teie otsustusvõimet. Selle asemel, et küsida, mida tunnete, hakake küsima, kas vajate seda raamatut või mitte.

Kõige tavalisem põhjus raamatute äraviskamisest loobumiseks on “Tahan seda siiski kunagi lugeda!”. Uskuge mind, KUNAGI tähendab MITTE KUNAGI!

Alleshoitavad raamatud paigutage puhastatud riiulitele tagasi ja tundke nende olemasolust rõõmu! Võtke juba täna õhtul kätte üks raamat, mille jätsite alles aga pole veel siiani kätte võtnud! Samas tuletan meelde, et meil on olemas ka e-raamatud ja ka raamatukogud, kust saab raamatuid laenutada ja samamoodi see emotsioon ja teadmine kätte saada. Ja raamatud, mida te enam ei taha enda koju, saate ära anda, viia raamatulaatadele või näiteks Uuskasutuskeskusesse või Sõbralt Sõbrale poodi (nagu ka kõike muud mittevajalikku)!

Ise olen pigem paberraamatu inimene ja pigem laenutan kui ostan. Kui miski tõsiselt meeldib, nagu ka antud KonMari raamat, alles siis lähen ja ostan selle. Seni olen ostnud aga vaid teatmekirjandust, mitte ilukirjandust.

2. Paberid
Paberite puhul on rusikareegliks VISAKE KÕIK ÄRA!
See on minu arvates kõige raskem kategooria, sest nagu ütlesin, olen õppinud dokumendihaldust ja arhiivindust ja siiani kõikvõimalikud dokumendid ja paberid siin kodus ära organiseerinud ja paigutanud.

Paberisortimise peamine põhimõte on kõik minema visata. Lõppude lõpuks ei paku need ju teile iialgi rõõmu, ükskõik kui hoolikalt te neid ka ei säilitaks.

Seega tuleb ära visata kõik paberid, mis ei kuulu järgneva kolme kategooria alla:
* millega tuleb tegeleda
* tihedamini kasutatavad
* igavesti alleshoitavad

Siinkohal ei räägi ma sentimentaalset väärtust omavatest paberitest – päevikud, armastuskirjad vms – see hägustab samuti äraviskamisel teie tähelepanu. Sentimentaalsed asjad pange kohe kõrvale (minul on selleks eraldi suurem kast) ja nendega tegeleme eraldi kategooria all kogu KonMari protsessi lõpus.

Pärast äraviskamise sorteerimist tuleks jagada paberid kaheks – paberid, millega tuleb tegeleda, ja paberid, mida tuleb alles hoida.

Paberid, millega tuleb tegeleda – nende jaoks tehke kodus üks kindel koht (siia alla kuuluvad näiteks ka veel lugemata ajalehed, ajakirjad, poe pakkumislehed jms) – meie kodus tegin selleks kohaks ühe kummutisahtli.

Paberid, mida tuleb alles hoida – jagunevad kaheks – tihemini kasutatavateks paberiteks ja igavesti alleshoitavateks.
Tihedamini kasutatavad paberid on need, mida peate tihedamini välja otsima ja vaatama, näiteks retseptid, ajakavad, kohvimasina puhastamise juhend jms. Need muutuvad mõttetuks, kui pole hoiustatud nõnda, et neile oleks võimalik kergesti ligi pääseda.
Igavesti alleshoitavate alla kuuluvad nt lepingud, garantiid – kahjuks tuleb neid automaatselt meil alles hoida, kuigi need ei paku meile mingisugust rõõmu. Samas on võimalik osasid lepinguid ka internetist kätte saada või pilves hoiustada. Need tuleks KonMari järgi panna tavalise läbipaistva kile vahele, ilma kategoriseerimata.

KonMari nipp seisneb selles, et ühte kategooriasse kuuluvaid pabereid tuleks hoida ühes karbis või kaustas ning nende edasist kategooriatesse jagamist tuleks vältida. Vajate seega võid kolme karpi või kausta. Lisaks pidage silmas, et tähelepanu vajavate paberite koht peaks olema tegelikult alati tühi.

*******************************************************

On aga olemas ka nn probleemsed paberid!
Alleshoitud õppematerjalid – Minul oli neid terve suur kast ja teate, mis ma nendega tegin – viskasin ära! Alles jätsin vaid need, mis mulle tõesti endiselt rõõmu pakuvad ja panin need esialgu sentimentaasete asjade kasti – sest need mälestused koolist tekitavad teistsugust tunnet. Sorteerin neid täpsemalt hiljem.

Enne ja …

pärast!

Elektroonikaseadmete garantiilehed, tšekid, kasutusjuhendid – Nagu näete hoidsin mina garantiilehti, kasutusjuhendeid ja tšekke üliorganiseeritult kiletaskutega kaustas. Selle kategooria sorteerimine algab aga sellest, et eelkõige tuleb ära visata kõik kasutusjuhendid – tänapäeval saab enamasti ikka kõik kasutusjuhendid internetist kätte. Ise jätsin alles näiteks kohviaparaadi ja pesumasina puhastusjuhendi koha – lõikasin need välja. Praegusel ajal ostetakse ka palju asju läbi interneti, kus ostutšekk on teile ka meilile saadetud, seega tootega koju tulnud paberarve visake ära! Kui olete toote aga poest ostnud ja pabertšeki olemasolu on teatud aja vajalik, siis hoidke see vaid senikaua alles.

Sorteeritud õnnitluskaardid

Õnnitluskaardid – Jätke siinkohal endale meelde, et iga kaart on täitnud oma eesmärgi niipea, kui saaja on lõpetaud selle lugemise. Neid tuleks samuti sorteerida “Kas see pakub mulle rõõmu?” küsimust esitades. Jätke alles tõesti vaid need, mis teile rõõmu pakuvad. Olen ka ise peaaegu alati kingi kõrvale kaardi paki sisse pannud, kuid seejuures mõtlen järgmine kord sellele, mida sinna sisse kirjutada, et see inimesele rõõmu saaks pakkuda ja peale kinkimise ja õnnesoovimise ka veel alleshoidmise rõõmu võiks pakkuda – näiteks isekirjutatud luuletus või tõsiselt hea tsitaat või midagi isiklikku ja personaalselt.

*******************************************************

Jätsin alles osad paberid märkmete tegemiseks ja kaartide valmistamise materjalid

Sorteerimata “maja” kaust

Vasakul sorteeritud majadokumendid, keskel äraviskamisele kuuluvad paberid ja paremal enam mittevajalikud kontoritarbed

Sorteeritud ja tühjendatud retseptiraamat

Kontoritarbed, mis töö juurde viisin

Nagu videost on näha, jätsin mina alles siiski ka enda retseptiraamatu, mille ma tõsiselt ära tühjendasin ja enda lemmikretseptid, mida ka reaalselt kasutan, alles jätsin. Samuti tšekide ja garantiilehtede jaoks jäi endiselt alles mul väike mapp. Küll aga paigutasin ühe mapi vahele kõigi pereliikmete vajalikud alleshoitavad dokumendid ja paberid – varem oli igaühel oma mapp. Samuti tühjendasin “maja kausta” ehk viskasin ära kõik mittevajalikud paberid majaga seotud paberid ja dokumendid. Kokkuvõtvalt võin öelda, et ma sain niipaljudest asjadest lahti, mis ei andnud mulle mitte midagi – vaid täitsid kappides ja kastides ruumi. Sellest KonMari meetodiga paberite sorteerimisest olen endale kaasa saanud põhimõtte, et pole vaja ka asju välja printida või paljundada. Näiteks töö juures ei kipu sõrm enam üldse väga “print” nuppu arvutis vajutama, sest tõesti, neid pabereid ei ole vaja nii palju alles hoida ja sorteerida, nagu mina seda varem tegin – see ka omamoodi ju kokkuhoid ja säästmine. Tõin ka terve suur kotitäie sorteerimiseks mõeldud kontoritarbeid töö juurde ära, kuna neid kodus küll enam tarvis ei lähe.

Kõik, mis meie majja enam ei kuulu!

Võtke ka ise raamatute ja paberite sorteerimine käsile ja saate mulle enne ja pärast pilte. Huvitav oleks teada ja näha, kuidas see protsess teistel kulgeb!

Lisa kommentaar